Cyfrowe zmęczenie wzroku (Digital Eye Strain)

zmeczenie wzroku poradnik

Wielu z nas, spędza ogromną ilość czasu przed komputerem z racji pracy czy zainteresowań. Osoby pracujące w biurze borykają się z problemem zmęczonych po pracy  oczu od dawna, u innych ten problem pojawił się w trakcie pracy zdalnej ponieważ wszystkie aktywności przeniosły się do sieci: spotkania, konferencje, grupy robocze. Dodatkowo z racji lockdown, nasze życie towarzyskie ograniczyło się do grup na facebook’u, masssengerze czy WhatsApp.

Zbadaj wzrok i uniknij zmęczonych oczu. Dowiedz się więcej.

 

Czas przed monitorem wydłużył się znacznie, a wraz z nim pojawiły się dolegliwości pod koniec lub w trakcie dnia pracy:

  • zmęczone, piekące i wyschnięte oczy,
  • nadwrażliwość na światło,
  • zamazywanie widzenia przy patrzeniu daleko,
  • niewyraźne widzenie przy przerzucaniu wzroku z daleka na komputer i z komputera w dal,
  • uczucie wysiłku wzrokowego, ciężkich powiek,
  • bóle głowy i problemy ze spaniem,
  • bóle szyi i ramion,
  • problemy ze skupieniem.

Osoby, które spędzają długie godziny przed urządzeniami elektronicznymi typu komórka, tablet czy komputer często nie zdaja sobie sprawy z tego, że to nie tylko czas spędzony na korzystaniu z tych urządzeń ma wpływ na zmęczenie oczu, ale i inne czynniki:

  • światło niebieskie o dł. 400- 500 nm emitowane przez monitory,
  • krytyczna częstotliwość migającego światła,
  • postawa ciała w trakcie pracy przed monitorem,
  • obniżona częstotliwość mrugania.

Kilka słów o działaniu światła niebieskiego

  • Jego nadmiar może powodować zaburzenia snu, spadek jego efektywności i długości dla naszego wypoczynku. Zbadano, że światło niebieskie wpływa negatywnie na cykl dobowy życia człowieka, efektem będzie obniżony poziom skupienia i uwagi, co ma ogromny wpływ na naszą codzienną aktywność. Nie mówiąc już o uszkodzeniu siatkówki.
  • Częstotliwość migającego światła monitorów powoduje zmęczone oczy i ciężkie powieki. A nieświadome mrużenie oczu i obniżona liczba mrugnięć  są kolejnymi przyczynami dyskomfortu po długiej pracy z monitorami tabletów, komórek czy komputerów.
  • Mniejsza liczba mrugnięć, będzie się wiązała ze zmniejszonym nawilżaniem, brakiem rozprowadzenia filmu łzowego po powierzchni oka, a zatem pojawi się suchość, piasek pod powiekami oraz zaczerwienienie spojówki.
  • Rozwiązanie problemów związanych z cyfrowym zmęczeniem wzroku obejmuje  wprowadzenie codziennej higieny pracy przed monitorem, blokowanie niebieskiego światła oraz nawilżanie oczu kroplami lub mruganiem.
  • Właściwa higiena pracy polega na utrzymaniu odpowiedniej postawy ciała na stanowisku pracy: wsparcie nóg na podłodze i utrzymanie kąta 90* w kolanach, wsparcie rąk na blacie ( kąt 90* w łokciu, prosta postawa kręgosłupa, wzrok skierowany na monitor pod katem 10-20*.
  • Podczas czytania, korzystania z komórki warto zachować odległość Harmona i trzymać ekran w odległości, którą fizjologicznie określa długość ręki,  od łokcia do końca zaciśniętej pięści.
  • Niezwykle ważne jest zachowanie zasady 20/20/20. Co 20 minut robimy 20 sekundową przerwę w pracy i patrzymy w dal  (20 stóp/ 5 m) , najlepiej przez okno, aby rozluźnić układ wzrokowy. Warto zastosować tę zasadę i ustawić sobie przypomnienie.
  • Takie rozluźnienie układu będzie dawało odpoczynek naszej akomodacji, która jest odpowiedzialna za wyostrzanie wzroku w bliskiej odległości. A długotrwała praca, wpatrywanie się w ekran komórki będzie powodowała jej napięcie i późniejsze problemy z wyostrzaniem obrazu w patrzeniu daleko i pojawiający się popołudniami ból oczu lub głowy.
  • Niektórzy, pomimo stosowania zasady 20/20/20 będą mimo wszystko potrzebowali dodatkowego wsparcia dla akomodacji z racji obniżonego zakresu jej działania  i  zbytniego napięcia. Można wtedy zastosować okulary biurowe lub relaksacyjne, które rozluźnią napiętą akomodację i dadzą wsparcie w widzeniu bliskich przedmiotów i w czytaniu. W zależności od stanu układu wzrokowego, mogą zostać zalecone ćwiczenia rozluźniające akomodację.
  • A co ze światłem niebieskim? Tutaj postępowaniem terapeutycznym będą soczewki blokujące i ograniczające światło niebieskie w okularach. Rozwiązaniem mogą też być aplikacje, które ograniczają emisję światła niebieskiego. Takie soczewki występują także jako zerówki, tzn. nie posiadają mocy optycznej. Można także połączyć w jednych okularach soczewki zawierające wsparcie akomodacji i filtr światła niebieskiego.

W zależności od występujących objawów, specjalista zaleci odpowiedni zestaw chroniący oczy a także udzieli instrukcji na temat właściwej higieny pracy wzrokowej z monitorem tabletu, komórki czy komputera.

 

Dzięki uprzejmości firmy Hoya Lens Poland udostępniamy Państwu do pobrania poradnik jak zadbać o wzrok. Wystarczy kliknąć tutaj

Zapraszamy do naszego gabinetu na badanie wzroku.

 

Comments are closed.